Släkting till slottets sista ägare framför historisk opera på Nääs

Den 23 september är det världspremiär för operan ”Mitt namn var Euphrosyne” på Nääs slott. Föreställningen framförs av Caroline Gentele, nutida släkting till slottets sista privata ägare.
– Det finns flera beröringspunkter i våra liv, säger hon.

ANNONS
|

1868 köpte det gifta paret August Abrahamson och Euphrosyne Lehman egendomen Nääs. Bara ett år senare avled Euphrosyne, blott 32 år gammal. Då hade hon redan hunnit bli en internationellt erkänd operasångerska, avslutat sin karriär och startat det som senare kom att bli Nääs slotts kända slöjdskola.

Historien om Euphrosyne ska nu berättas i en nyskriven operamonolog på Nääs slott den 23 och 24 september. Den framförs ingen mindre än en av hennes nutida släktingar – Caroline Gentele, själv operasångerska.

– Jag har ju hört talas om min farfars farmors syster. Vi har åkt förbi här ibland och sagt ”det är vårt slott”, säger hon skämtsamt.

ANNONS

Monologen har Caroline Gentele själv författat, och idén föddes under en skrivarverkstad.

– När jag satte mig ner vid datorn, då kom det en mening och det blev startskottet på ett flödesskrivande. Jag tror jag skrev färdigt på tre timmar.

"Vi har samma repertoar”

Manuset har vid senare efterforskningar visats sig stämma i stora drag enligt Andreas Rodenkirchen, regissör tillika Carolines blivande make. Samtidigt påpekar han att operan är en konstnärlig tolkning, precis som en film ”baserad på en sann historia”.

– Det är inte Wikipedia. Det vi sysslar med är upplevelser. Caroline och Euphrosyne blandas och möts i den här historien.

De två kvinnorna har också visat sig ha mer gemensamt än enbart yrkestiteln.

– Vi har samma repertoar, vi är båda koloratursopraner. Vi är sammanlänkade på något sätt, jag och den här kvinnan som jag bara hört talas om, berättar Caroline Gentele.

Som operasångerska och flerbarnsmor kan hon också relatera att Euphrosyne troligtvis valde avsluta sin karriär inför sitt giftermål och tilltänkta familjeliv.

– Jag kände att jag inte pallar att sitta på hotellrum i Tyskland och gråta efter mina barn. Så startade jag en egen verksamhet, så som Euphrosyne också började göra, säger Caroline och fortsätter:

– Och när det gäller det här med att vilja hålla i tyglarna själv, så är Euphrosyne väldigt envis i min historia, lite Pippi Långstrump. Hon vet vad hon vill. Och det finns inget som kan rubba hennes framfart.

Framförs på Vänhems veranda

Både August och Euphrosyne hade tysk-judisk bakgrund, och i operaförställningen bjuds det därför på musik från den judiska traditionen liksom svenska folksånger.

– Och så operarepertoaren såklart, det som hon faktiskt sjöng, säger Caroline Gentele.

Hon tog själv kontakt med stiftelsen som driver Nääs slott och erbjöd sig att framföra operan just där.

– Jag fick rysningar nästan. Det här är så intressant, roligt och viktigt att få berätta om. Att ni dessutom är släkt och sjunger i samma repertoar, och har samma röstläge, är ju jättehäftigt. För oss var det helt självklart att det här måste hända på Nääs, säger Karin Kvicklund, kulturutvecklare.

Föreställningen framförs dessutom i nyrenoverade byggnaden Vänhem, som en gång i tiden var Euphrosynes sommarhus i Göteborg innan det flyttades till Nääs.

– Det blir lite av en nyinvigning av Vänhem och ett jättefint sätta att lyfta fram Vänhem och dess historia och slöjdskola, säger Karin Kvicklund.

LÄS MER:Biljetterna släppta till unik opera på Nääs slott

LÄS MER:Nu avslutas första etappen av renoveringen på Nääs slott

LÄS MER:Filmfestivalen gästar världsmetropoler – och Garveriet i Floda

ANNONS