Tre nya handläggare börjar sin anställning idag i Partille för att hantera ansökningar om alkohol- och tobakstillstånd för restauranger i flera kommuner, bland annat Lerum.
Tre nya handläggare börjar sin anställning idag i Partille för att hantera ansökningar om alkohol- och tobakstillstånd för restauranger i flera kommuner, bland annat Lerum. Bild: Gustaf Görfelt

Partille tar över alkohol- och tobakstillstånd för Lerum

Lerum ska nu, liksom flera andra kommuner, få sina alkohol- och tobakstillstånd prövade av tjänstemän i Partille. För uppdraget har tre personer med stor erfarenhet anställts. Att samla handläggarna till Partille uppges bli effektivare, men är också ett framtvingat resultat av övergivna kommuner i behov av en ny lösning.

ANNONS
LocationKungälv, Lerum, Härryda, Partille, Öckerö, Ale kommun, Stenungsund|

Sedan den förste juli har en ny samverkan mellan sju kommuner landat i att Partille kommun nu sköter all verksamhet kopplad till alkohol- och tobakstillsyn gemensamt. Detta innebär att Partille kommun utför tillsyn för Ale, Härryda, Kungälv, Lerum, Partille, Stenungsund och Öckerö. Målet med sammanslagningen är att skapa förutsättningar för bättre service och på samma gång göra verksamheten mer effektiv. Upplägget gör också att det blir mindre sårbart ”än om kommunerna hade arbetat var för sig.” skriver man på Partille kommuns hemsida.

Men det är inte hela sanningen. Göteborgs stad har tidigare ansvarat för tillsynen inom samtliga sju berörda kommuner. Även i Mölndals kommun har man skött verksamheten med tillstånd och tillsyn. Men för lite drygt ett år sedan sade Göteborgs stad upp sitt avtal med de åtta kommunerna, man ville istället fokusera på verksamheten inom staden.

ANNONS

Beslutet grundar sig alltså inte bara i syftet att effektivisera verksamheten. Det blev en framtvingad lösning för de kommuner som valdes bort, och som därmed behövde lägga upp en ny strategi.

– Att Partille nu ansvarar för sju kommuner är samtidigt ett billigare alternativ än om alla kommuner hade ansvarat för sig själva, säger Fredrik Berlin, miljöchef på Partille kommun.

Rutinerad enhet med nya förhållanden

Det är Fredrik Berlin som kommer bära ansvaret för den nya enheten på kommunen. De nyanställda alkohol- och tobakshandläggarna Louise Hagberg, Alexander Lagerstrand och Richard Schober, utgör arbetslaget som ska styra över både tillstånd och vara ute på fältet för att se att krögarna sköter sig.

Krögare och restauranger som har verksamhet i någon av de sju kommunerna får framöver alltså vända sig till handläggarna i Partille. De ska utföra tillsyn och handlägga ärenden om tillstånd och förändringar i verksamheten kopplad till alkohol- och tobakstillstånd. Företagare med samma ärenden i Mölndal får istället vända sig till enheten på Kungsbacka kommun.

Även om enheten i sig är ny, är det på många sätt en inarbetad verksamhet som kommer bedrivas i Partilles kommunhus. Samtliga tre handläggare kommer från tidigare liknande arbete i Göteborgs stad. De har därför tidigare erfarenhet av alla sju kommuner som de alltså återigen ansvarar över – men under något nya förhållanden Av de 350 restauranger och krögare som handläggarna tillsammans ansvarar för, uppskattar de att de redan har en relation till en stor majoritet av dem.

Inga radikala förändringar tillkommer vad gäller arbetssättet, menar Fredrik Berlin.

– Det handlar om hur vi tolkar och tillämpar lagen. Det finns inte mycket rum till förändring, säger han.

De nya handläggarna är samtidigt positiva till att tillsynen och tillstånden nu ska hanteras på en och samma arbetsplats.

– Det blir en större konsekvens i våra tillämpningar när vi utgår från samma enhet. Det blir tydligare riktlinjer både för oss och de vi jobbar tillsammans med, säger Richard Schober.

Ett utsatt yrke

Verksamheten genomförde sin första arbetsdag för en vecka sedan. Louise Hagberg har en god känsla inför det kommande arbetet med den nya enheten. Samtidigt påminner Alexander Lagerstrand om att det är en enhet i uppstartsfas. Arbetet kräver fasta rutiner och allt har ännu inte kommit på sin plats.

Inte minst krävs ett gediget arbete kring handläggarnas säkerhet. Enligt en undersökning som genomfördes av Kommunala alkohol- och tobakshandläggares förening förra året, uppger nästan var fjärde handläggare att de utsatts för otillåten påverkan.

– Det kan vara allt från kroggäster som ogillar myndigheter, som inte gillar att vi besöker deras favoritkrog till att handla om tillståndshavare som kommer med olämpliga hot, säger Richard Schober.

Louise Hagberg: ”Det känns jättebra. Vi är tre stycken som kompletterar varandra på ett bra sätt och tillsammans har vi många års erfarenhet av denna typ av arbete.”

Det är en av anledningarna till varför den nya enheten inte ställer upp på bild. Det blir då en nackdel för enheten att deras ansikten är kända av allmänheten, eftersom en tillsyn på restauranger eller butiker sker oannonserat. Ingen av de nyanställda handläggarna har dock själva varit med om en situation som inskränkt deras säkerhet. Nu ser de mest fram emot att få komma igång med sitt uppdrag.

– Så fort vi har satt våra rutiner kommer vi köra igång med tillsyn och prövningar. Det har redan rullat in ett par ansökningar, säger Richard Schober.

– Det känns jättebra. Vi är tre stycken som kompletterar varandra på ett bra sätt och tillsammans har vi många års erfarenhet av denna typ av arbete, säger Louise Hagberg.

LÄS MER:Därför är handikapprampen i Stamsjön omgiven av vass

LÄS MER:Kommunen utför tillsyn vid sjöar och vattendrag i sommar

LÄS MER:Ny mottagning erbjuder klimakterierådgivning i Floda

ANNONS