Helens lägenhet är obeboelig – trots nödropen: ”Skamligt”

En anmälan till hyresvärden om en unken lukt i lägenheten blev starten på en utdragen process fylld av besvikelse och ilska för Helen Wremstad. Lerumsbon vittnar om brister i både bemötande och tillvägagångssätt hos hyresvärden, samtidigt som hennes boendesituation numera är ohållbar.
– Jag har valt att bo i Hulan, men jag har inte valt att bo i fukt. Man känner sig som en andra klassens medborgare, som om företaget ser ner på en, säger Helen.

ANNONS
|

57-åriga Helen Wremstad bor för tillfället i en lägenhet i Stenkullen. Lägenheten är ett ett övernattningsrum, som fungerar som en temporär boendelösning som Helen hyr ur egen ficka. Lägenheten är liten och saknar kök. De senaste dagarna har Helen livnärt sig på nudlar och frystorkade färdigportioner, mat som går att tillaga med hjälp av vattenkokaren.

– Men det är mycket bättre att bo där än att bo kvar i min egna lägenhet och vara sjuk.

Hon bor egentligen i Hulan i Lerum. Här har Helen bott i diverse lägenheter i årtionden utan större hinder. I sin nuvarande lägenhet på Bentzels väg har boendesituationen varit funktionell sedan hon flyttade in för sex år sedan, men redan förra våren noterade Helens dotter en udda lukt i lägenheten. Efter ett år av liknande anmärkningar fråmn personer som Helen bjöd över, fick hon nog.

ANNONS

– Det hade börjat regna in genom balkongdörren också, som gjorde golvet helt svart. Så jag bestämde mig för att gå till hyresvärden och berätta om min situation.

Upprepade besök utan framgång

Helens första besök hos hyresvärden skulle bli starten på en lång kamp för hyresgästen. Den initiala anmälan följdes upp och kort senare var en person från bostadsföretaget på plats för att dokumentera problemen. Men därefter svalnade kommunikationen. Först i september efter att Helen gjort en skriftlig anmälan, då skärbrädan ovanför köksskåpet dragit åt sig så mycket fukt att den inte gick att rubba, kom en husvärd för att undersöka problemet.

Husvärden kunde konstatera att ventilationen inte fungerande och en luftavfuktare avsedd för industri sattes in i Helens kök. Ett par dagar senare åtgärdades ventilationen i huset och enligt hyresvärden skulle Helen inte längre behöva avfuktaren. En mätning av fukten i Helens bostad en dryg vecka senare visade däremot motsatsen.

– De stack in fuktmätaren i klädkammaren och instrumentet lyste blodrött. Men jag fick aldrig ta del av några resultat från mätningen, säger hon.

Den 15 september regnar det. Helen tvingas starta avfuktaren igen då sängen är så pass blöt att den inte går att sova i. Ett nytt besök från hyresvärden kort senare konstaterar på nytt att luften står still inne i Helens lägenhet. Husvärden tar med sig avfuktaren och lämnar Helen med löften om åtgärder, men som aldrig följs upp. Den 25 september ringer Helen hyresvärden på nytt. Den här gången kommer hon inte förbi växeln.

Sämre hälsa och dåligt bemötande

Veckorna som leder fram till idag från slutet på september liknar till stora delar det mönster som går att utläsa i Helens tidigare erfarenheter med hyresvärden. Hon har svårt att få kontakt, och de gånger hon lyckas få tag i en ansvarig lämnas hon med löften – som mer än sällan följs upp. Samtidigt har Helens hälsa försämrats under året. När hon vistas i lägenheten i Hulan är huvudvärken konstant, luftrören i halsen sväller upp och huden kliar. I slutet av månaden ska hon utredas för mögelallergi på vårdcentralen, som avråder henne från att vistas i lägenheten.

– Jag opererade bort hjärntumörer 2020, men min neurolog säger att symtomen inte går att koppla till det. För en vecka sedan hade jag så ont i luftrören att jag trodde jag skulle dö, säger Helen.

Utöver frustrationen gällande hyresvärdens hantering av Helens nödrop menar hon att även bemötandet från företaget vid flera tillfällen varit under all kritik. I samband med en av Helens första anmälningar av fukten i lägenheten, ska en person på bostadsföretaget ha påpekat för Helen att det är hon själv som väljer att bo i Hulan. En annan person inom Förbo ska även i ett möte mellan hyresvärden och hyresgästföreningen som Helen tidigare var ordförande i, yttrat sig om att ”det bor ett visst klientel” i området.

– Jag tappade hakan. Jag har valt att bo i Hulan men jag har inte valt att bo i fukt. Man känner sig som en andra klassens medborgare, som om företaget ser ner på en.

Hyresvärden: ”Fallit mellan stolarna”

Det är bostadsföretaget Förbo som förvaltar och hyr ut lägenheterna i Hulan. Företaget ägs delvis av Lerums kommun och fastighetsbolaget förvaltar 6 000 hyresrätter belägna i Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Mats Carlsson är förvaltningschef på Förbo och reagerar på Helens erfarenheter.

– Jag har full förståelse om hyresgästen känner sig besviken och det tycker vi såklart är väldigt tråkigt. Det låter som att vi följt upp dessa ärenden någorlunda, men har det blivit något fel kommer vi givetvis att undersöka detta.

Mats Carlsson har gått igenom de ärenden som rör Helen och hennes bostad. Enligt Förbos handlingar har mätningarna som gjorts inte konstaterat någon fukt i lägenheten. Mats Carlsson påpekar samtidigt att det inte finns någon maskinell ventilation i dessa lägenheter och att dålig luft kan upplevas.

Mats Carlsson är förvaltningschef på bostadsföretaget Förbo som förvaltar flera lägenheter i Hulan. Han beklagar sig över Helens situation. Samtidigt som han menar att de flesta ärenden har löpt linan ut, är han bekymrad över att Helen inte upplever att hon fått den service som hon har rätt till.
Mats Carlsson är förvaltningschef på bostadsföretaget Förbo som förvaltar flera lägenheter i Hulan. Han beklagar sig över Helens situation. Samtidigt som han menar att de flesta ärenden har löpt linan ut, är han bekymrad över att Helen inte upplever att hon fått den service som hon har rätt till. Bild: Förbo

Helen känner sig sviken av Förbo. Inte minst på grund av bristen på insyn och uppföljning i de ärenden som hon påbörjat hos hyresvärden. Mats Carlsson menar att företaget har tydliga processer i arbetet med misstänkta fuktskador och att samtliga medarbetare besitter den rutin och erfarenhet för att göra säkra bedömningar. Samtidigt utesluter inte förvaltningschefen att en miss kan ha inträffat gällande just Helens fall.

– De bedömningar vi gör i ett ärende är offentliga handlingar. Vi har inget att dölja och prioriterar transparens. Vi har haft stor ruljans på personalen och vi utesluter inte att kommunikationen med andra involverade parter kan ha brustit. Det är möjligt att detta kan ha fallit mellan stolarna.

Mats Carlsson ser även allvarligt på det bemötande som Helen vittnar om och han hoppas att Förbo tillsammans med hyresgästen ska nå fram till en lösning.

– Jag hoppas inte att det har blivit sagt, det får inte förekomma. Vi behandlar alla på samma sätt oavsett område. Det är av största vikt för oss att alla hyresgäster mår bra i sitt hem och självklart ska vi säkerställa den service som förtjänas.

Vill lämna området

Utöver Förbos brister i både bemötande och handlingskraft gällande Helens problem med sin bostad dras området med ytterligare bekymmer. I flera år har Helen och hennes grannar plågats av av råttor som härjar i området. Mats Carlsson känner inte till något utbrett problem med gnagare i Hulan. På grannens tomt syns samtidigt ett stort hål i rabatten som leder rakt in under Helens hus.

– Efter att jag opererade bort hjärntumörerna drabbades jag av hjärntrötthet och blev sängliggande. Då kunde jag höra råttorna krypa i väggarna och under golvet.

Trots alla de problem som Helen dragits med de senaste månaderna har hon fortfarande mycket gott att säga om bostadsområdet Hulan. Det var här hennes barn växte upp, både skola och affärer ligger nära till hands. Men nu har hon fått nog. Situationen med Förbo är bortom räddning och Helen ser inte längre någon lösning som kan få henne att stanna kvar. Att Helen förlorade sin son för snart tre år sedan har spätt på önskan om en förändring.

– Jag hade tänkt bo kvar här resten av mitt liv men nu känner jag att jag måste bort, det är för mycket negativitet. Jag letar med ljus och lykta efter en ny bostad, men det är tufft med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut just nu.

Samtidigt har Helen kopplat in både miljöförvaltningen och hyresnämnden i hopp om att finna någon form av upprättelse för henne och franska bulldoggen Svea. Med sin ihärdighet hoppas Helen att inspirera andra som befinner sig i liknande situationer med sina hyresvärdar.

– Det är skamligt hur de har hanterat min situation. Jag har hört om flera personer som också har problem men som inte orkar, att det är för besvärligt. Jag hoppas att fler tar tag i det nu när jag berättar min historia.

LÄS MER:De vill riva klassiska Lindex-affären – för att bygga bostäder

LÄS MER:Visionen: 2 000 nya bostäder i centrala Lerum – på tio år

LÄS MER:Beskedet: Direktbussarna och Aspedalen tågstation läggs ner

ANNONS