Här fylls djuphålet i Säveån i centrala Lerum: ”450 ton sten”

Järnvägsbron över Säveån i centrala Lerum orsakar virvlar i vattnet, som i sin tur har gröpt ur ett sex meter djupt hål på botten under bron. Nu fylls hålet med 450 ton sten – för att förebygga ett ödesdigert jordskred.

ANNONS
|

Det var under en sjömätning av Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) som ett djuphål upptäcktes på bottnen av Säveån, under järnvägsbron i centrala Lerum.

– Vi kände till de här problemen, men inte att de var av den omfattningen, säger Nima Djafari, projekledare vid Lerums kommun.

Nu har bilvägar och vattenled stängts av i området för att låta grävmaskin och lyftkran täppa igen det massiva hålet. Totalt ska det fyllas med 450 ton sten – motsvarande vikten av cirka 23 linjebussar.

– Vi är nästan färdiga med det grövre materialet nu. Vi håller på att jämna till det nu med en balk och sedan ska vi göra ytterligare en sjömätning för att se försäkra oss om att vi har fyllt till den nivån vi vill, säger Nima Djafari.

ANNONS

På platsen syns en kran lyfta en container med sten fram och tillbaka över ån. En man styr kranen med en fjärrkontroll vid åkanten. Containern sänks under vattenytan och kommer upp igen tom, sedan vänder den tillbaka till land och fylls på med ny sten med hjälp av en grävskopa. Det går i ett.

– Vi är väl en eller två dagar i från att bli klara med det grova materialet, säger Nima Djafari under måndagen.

Vatten pressas ut och gröper ur Säveån

När hålet är så gott som ifyllt ska ett lager av rundad natursten läggas över den grova kullerstensliknande stenen. Det gynnar djurlivet bättre, förklarar Nima Djafari. Hålet i sig är ovalt och har en area på omkring 250 kvadratmeter. Det är mellan fem och sex meter djupt.

”Det kan orsaka skred.”

Men det var inte det enda hålet som upptäcktes under SMHI:s sjömätning. Ett ännu större hål upptäcktes under folkkära Wamme bro. Det är emellertid oklart när det hålet kan åtgärdas, då det behövs vattendom i det fallet. Det genomförs förberedelser redan nu, menar Nima Djafari.

De djupa hålen har bildats till följd av vattenvirvlar, som uppstår på grund av broarna. Virvlarna gröper sedan ur åbotten under lång tid.

– När det blir en trängre sektion så pressas vattnet ut och beroende på hur det studsar kan det virvla och gräva sig ner.

Minsta möjliga ingrepp i naturen

Igentäppningen av djuphålen i Säveån är en del av ett större projekt att säkra hela Säveån i Lerum från jordskred. Totalt beräknas arbetet i sin helhet pågå fram till cirka år 2030, berättar Nima Djafari.

Djuphålen kan bli direkta orsaker till jordskred och hotar därmed bebyggelsen omkring ån.

– Gröps det ner alldeles för långt kan det skapa obalans viktmässigt kring ån och då får man glidytor. Det kan orsaka skred på någon sida av ån, säger Nima Djafari.

Så fortsätter han:

– Utmed hela åkanten finns det risk för släpp i kanten och det kan ta med sig bakomgripande landmassa. Släpper det för mycket i kanterna så fortsätter det. Det är ganska snabba förlopp, så man behöver vara ute i god tid innan man är där i närheten.

Notan för ifyllnaden av hålet under järnvägsbron kommer att landa på omkring 1,5 miljoner kronor.

LÄS MER:Kliv in i Siri Carléns blomstervärld på Nääs

LÄS MER:Fritt fram för bad i Aspen

LÄS MER:David Riccius boktrilogi sätter Lerumsarvet på kartan

ANNONS