Förslaget: ny påfart till E20 i centrala Lerum

Det är en kaotisk trafiksituation i centrala Lerum under vissa tider på dygnet, det menar politiker i Lerums kommun. Nu vill de bygga en ny på- och avfart till E20 och på så vis lätta trycket. Men inte alla är positiva.
– Jag kan inte med rent samvete tycka att det är okej, säger Katarina Kuzmanovic (MP).

ANNONS
|

Trafikverket ska nu genomföra en så kallad åtgärdsvalsstudie (ÅVS) gällande ett nytt mot i närheten av Aspedalen tågstation i Lerum. Utredningen ska utvisa om det ens är möjligt med ett mot på platsen – och vad det i så fall skulle kosta.

– Vi har försökt få till ett centralt mot så länge jag kan minnas, säger Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande.

Det är Lerums kommun som har beställt studien av Trafikverket. Kommunen kommer också att stå för studiens kostnad på 600 000 kronor.

Anledningen till att politiker vill ha ett nytt mot i centrala Lerum är att det i dag blir trafikstockning runtom i Lerum – framför allt under rusningstid, menar Viktor Lundblad. Han nämner i synnerhet Hulanmotet som ett problemområde.

ANNONS

– Trafiksituationen är ohållbar när det kommer till det. Framför allt under rusningstrafiken, men också under fredagar när alla ska handla, då blir det trafikstockningar, säger han.

Farliga partiklar från motorväg splittrar

Motet passar också bra ihop med det planerade bostadsområdet Aspen strand, menar Viktor Lundblad, som ska stå i närheten.

Men inte alla ser på en ny på- och avfart med blida ögon. Katarina Kuzmanovic (MP) oroas över de redan i dag höga nivåerna av partiklar som kommer från motorvägen.

– Det är många människor runtom i världen som dör på grund av dålig luft och det kommer inte från bensin i bilar, utan från däck. Så det kommer från elbilar också, det spelar ingen roll. Speciellt där man tänker bygga Aspens strand är nivåerna höga. Det finns en utredning från 2018 som påpekar detta, men det är ingen som bryr sig, säger hon.

Hon hänvisar till en utredning från Västra Götalandsregionen, som kommunens högst uppsatta politiker läste inför ett sammanträde för två år sedan.

I utredningen testades halten av gaser och partiklar vid olika platser i Lerums kommun – bland annat vid Hulanmotet och utmed Göteborgsvägen, i centrala Lerum.

Ett mot i Lerum för att avhjälpa trafikstockningar

Både när det kommer till mängden partiklar kring motorvägen och mängden kvävedioxid sammanfattar rapporten:

”Ur luftkvalitetsaspekt bedöms det vara angeläget att undvika tät nybyggnation nära E20.”

– Jag kan inte med rent samvete tycka att det är okej att bygga något där när det är sådana partikelmängder. Jag kan inte det, säger Katarina Kuzmanovic och kritiserar även ett annat bostadsbygge som nu står färdigt nära E20 i Lerum.

Hon fortsätter:

– I allmänhet tycker vi att fler mot leder till fler bilar.

I våras meddelade Västtrafik att de eventuellt kommer att lägga ned Aspedalen tågstation. Viktor Lundblad menar att förslaget om det nya motet på samma plats inte kommit till som en slags kompensation för den uteblivna tågstationen.

– Om vi nu inte får till ett mot och om man lägger ner Aspedalen station, då tror vi i våra prognoser att biltrafiken kommer att öka. Och då kommer det att bli ytterligare problem i centrala Lerum, säger han.

Varför ett mot i just Aspedalen?

– Framför allt för att vi tror att möjligheten finns där. Vi vill ha ett mot mer centralt i kommunen, på grund av trafiksituationerna, svarar Viktor Lundblad.

Omformar området kring Skohuset och nedre Almekärr

Av bilderna att döma verkar det ambitiösa projektet avse att omforma hela området omkring Skohuset och nedre Almekärr.

I de preliminära planerna, som kommunen har tagit fram tillsammans med Trafikverket, syns bland annat en helt ny bro som kommer att leda trafik från motorvägen, över Aspenvägen, och sedan upp på parkeringsytan vid butikerna Skohuset och ICA Servett, för att sedan cirkla ner mot rondellen vid Lidl och Aspenvägen. Bensinstationen får rivas, enligt planerna.

Påfarten är tänkt att vara på andra sidan motorvägen, i rondellen nära ST1 och förbi Lerums värmeverk, där Aspen strand är tänkt att stå i framtiden.

Viktor Lundblad vill emellertid betona att dessa planer är preliminära.

– Det brukar vara så att när man tar det med Trafikverket blir det väldigt stora grejer. Och kontinuerligt utmed vägens gång kan man banta ner det. Men det är den skissen vi arbetar ifrån nu.

Inväntar besked från Trafikverket

Det är oklart vem som kommer att finansiera bygget, om det blir av. Om projektet blir för dyrt för Trafikverket hamnar det i stället den nationella planen, förklarar Viktor Lundblad.

– Då blir det i regel inte av. Då kommer vi konkurrera med alla stora infrastrukturprojekt i Sverige, säger Viktor Lundblad.

Därför öppnar kommunen för att medfinansiera det nya motet. Men det är en fråga för senare. I ett första läge inväntar kommunen Trafikverkets ÅVS.

– Det är inte ens säkert att det kan bli av, betonar Viktor Lundblad.

LÄS MER:Efter busskraschen i Lerum – Ludwig Andersson, 18, pratar med blinkningar

LÄS MER:Glädjerop på förskolan – Pippi Långstrump kom på besök

LÄS MER:Lerums kommun stoppar inköp med kopplingar till Ryssland och Belarus

ANNONS