Tar första steget mot Lerums nya resecentrum

I snart två decennier har ett nytt resecentrum varit på gång i Lerum. Nu tas det första steget mot att realisera planerna.

ANNONS
|

Redan 2008 kunde Lerums Tidning presentera det vinnande arkitektförslaget i kommunens tävling om utformningen av ett nytt resecentrum. 15 år senare syns fortfarande inget resecentrum till.

Det finns flera anledningar till att uppförandet dröjt, enligt Arne Molander (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Bland annat har kommunen inväntat att Trafikverket ska fastställa järnvägsplanen för Lerumsområdet.

– Vändspårsprojektet har förskjutit det här i flera år. Det är den senaste stora förseningen. Innan dess har det handlat om järnvägsfrågan i stort.

De ska bygga resecentrumet

Men nu har Lerums kommun tillräckligt med klarhet i frågan för att våga gå vidare. I måndags beslutade samhällsbyggnadsnämnden att ta nästa steg, i vad som beskrivs som ett maratonlopp.

ANNONS

– Förvaltningen har fått klartecken att gå vidare med att sälja mark till regionens fastighetsbolag Västfastigheter. Det är ett steg i att faktiskt realisera det här resecentrumet som det talats om så länge, säger Arne Molander.

Tanken är att Västfastigheter ska bygga resecentrumet med kiosk, paus- och väntrum, för att sedan hyra ut det till Västtrafik. Lerums kommun kommer att behålla bussterminalen och stå för uppförandet av minst åtta nya busshållplatser.

– Det betyder att vi har kvar rådigheten över dem.

Någon bussterminal i flera våningar med kontor, som tidigare diskuterats, blir det dock inte.

– Det blir i en våning. Men vi har full frihet att i framtiden bygga om det och i flera våningar om vi vill.

"Slipper belasta vår budget”

Den klubbade lösningen var ett av tre förslag som presenterades för nämnden. Det första förslaget innebar att inget nytt resecentrum skulle byggas, utan endast nya busshållplatser.

Förslag nummer två var att Lerums kommun själva både skulle uppföra, driva och hyra anläggningen. Båda röstades ner.

Att politikerna i nämnden valde att gå på det tredje förslaget, där arbetsbördan delas mellan regionen och kommunen, är delvis en ekonomisk fråga, förklarar Arne Molander.

– Västfastigheter tar investeringen på 115 miljoner, och vi slipper belasta vår egen investeringsbudget. Men det är inte huvudskälet, utan det blir en bättre arbetsfördelning när det gäller vem som tar vilken del i projektet.

Han fortsätter:

– Skulle vi bygga resecentrumet, skulle kommunen få bygga en lokal helt utifrån Västtrafiks kravställning. Det är bättre att Västfastigheter får göra det. De bygger såna här lokaler hela tiden i regionen, och det här är en modell man tillämpat på många ställen.

Byggstart tidigast 2027

När det framtida resecentrumet kan stå färdigt, och hur det kan komma att se ut, är inte klart i dagsläget. Enligt förvaltningen kan byggstart ske tidigast 2027, förutsatt att Trafikverkets projekt Vändspår Lerum då är färdigställt.

– Vi tar ett steg framåt, när vi kan. Nästa steg blir projektering för vår och Västfastigheters del, säger Arne Molander.

Och det vinnande arkitektförslaget från 2008?

– Det är inte aktuellt längre.

LÄS MER:Lerum hamnar utanför Västtrafiks nya omlottzoner

LÄS MER:Järnvägen genom Lerum ska begränsas kraftigt i två år

LÄS MER:Så blir framtidens kollektivtrafik i Lerum och Floda: Sex tåg i timmen

ANNONS