Lerum hamnar utanför Västtrafiks nya omlottzoner

I augusti får 134 hållplatser i Göteborgs kranskommuner dubbel zontillhörighet i Västtrafiks system. Men Lerum blir lottlöst. Orättvist, menar lokala KD-politikern Christian Eberstein.
– Det vore rimligt att vi betalar samma priser som våra grannkommuner.

ANNONS
|

I fjol beslutade Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd att nya så kallade omlottzoner ska införas i augusti. Det innebär att flera hållplatser i Kungälv, Surte och Mölnlycke kommer att ingå både i zon A och B, vilket halverar priset för resor in till Göteborg.

Det handlar främst om hållplatser nära en zongräns, där priset i vissa fall blev högre än tidigare när det nya zonsystemet infördes 2020.

– Vi fick i uppdrag från kollektivtrafiknämnden att titta på hur vi skulle kunna minska prissteget i tätorter som ligger väldigt nära gränsen till zon A. Vi talar om en till två kilometer från zongräns, det är de som omfattas av det här, säger Västtrafiks Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad.

ANNONS

Att inga hållplatser i Lerums kommun inkluderats i satsningen, handlar just om avståndet, menar hon.

– Tätorten Lerum ligger längre ifrån zongränsen, det ligger inte en till två kilometer därifrån.

Ifrågasätter beslutet

Att Lerum lämnats utanför ifrågasätts nu av KD-politikern Christian Eberstein.

– Det vore rimligt att vi som har ungefär samma förutsättningar hamnar i samma zon, och det vore rimligt att vi betalar samma priser som våra grannkommuner.

Under onsdagen ska Kristdemokraterna ta upp frågan som ett initiativärende på kommunstyrelsens sammanträde – i förhoppning om att den politiska majoriteten tar den vidare till de redan pågående samtalen med Västtrafik om kollektivtrafiken i Lerum.

– Vi hoppas att majoriteten greppar den här bollen, för den är så pass viktig för våra kommuninvånare. Särskilt som vi ser en rad påannonserade försämringar. Det här är ju ytterligare en försämring jämfört med våra grannkommuner, säger Christian Eberstein.

Exakt vilka hållplatser som borde omfattas, är mindre viktigt, menar Eberstein.

– Det viktigaste är att vi får följa med på samma tåg, att våra kommuninvånare får samma förutsättningar som invånarna i de andra kranskommunerna.

LÄS MER:Järnvägen genom Lerum ska begränsas kraftigt i två år

LÄS MER:Därför vill Västtrafik lägga ner direktbussarna från Lerum till Göteborg

LÄS MER:Hundratals invånare i Lerum protesterar när Västtrafik vill lägga ner bussar

ANNONS