Ekelunds väveri startar butik på Nääs fabriker

Nyligen utlyste Nääs fabriker en tävling, där priset var en gratis pop-up-lokal. Nu har vinnaren utsetts – Ekelunds linneväveri.
– Deras värderingar, historik och produkter rimmar med platsen, säger Daniel Andersson, marknadschef på Nääs fabriker.

ANNONS

Lokalen i fråga ligger längs huvudstråket vid Nääs fabriker och har fungerat som såväl butik som studio, tack vare sina enorma fönster. Nu har den stått tom en tid, och för att ändra på det, utlyste Nääs i augusti en tävling där vem som helst kunde vinna tre månaders fri hyra av lokalen.

Valet föll på ingen mindre än det anrika företaget Ekelunds linneväveri, som producerat textilier i över 300 år.

– Deras värderingar och historik rimmar med platsen Nääs fabriker. De har ju funnits sedan 1600-talet. Deras produkter rimmar också med det övriga utbudet på Nääs. Det är kvalitetsprodukter, svenskproducerat och det finns ett personligt engagemang i bakgrunden, säger Daniel Andersson, marknads- och kommunikationschef på Nääs fabriker.

ANNONS

Miljön passar dem perfekt, instämmer Ekelunds ägare Thomas Brue, som tog över företaget i januari i år.

– Jag tror inte man kan hitta ett bättre ställe att visa upp våra produkter på, än en gammal bomullsfabrik.

Flyttar in i oktober

I oktober räknar han med att de ska ha installerat sig i lokalen, och fyllt den med allt från handdukar till bordsdukar och löpare.

– Vi ska försöka anpassa oss efter de olika typer av evenemang de har där, från skördefest till julmarknad.

Ekelunds linneväveri huserar sedan över 100 år tillbaka i Horred i Marks kommun. Sina textilier säljer de i sin egna butik, på nätet och genom återförsäljare i 20 länder.

– Vår kundgrupp är egentligen allt från kungahus, ambassader och kejsaren i Japan till NK och turistbutiker runtom i landet och världen. Vi levererade till regeringen i förra veckan, de skulle ha det till lunchrummet, säger Thomas Brue.

Pop-up-butiken ser han som en möjlighet att nå en för företaget intressant målgrupp bland privatpersoner.

– Nääs fabrikers målgrupp är väl män och kvinnor 40-plus, medan vår generellt är lite äldre. Och vi måste naturligtvis föryngra oss.

Företagets nya ägare och förnyelsen av varumärket är också något som bidrog till Nääs fabriker valde just Ekelunds, enligt Daniel Andersson.

– Det lät väldigt spännande och på den resan ville vi vara med och bidra, säger han.

LÄS MER:Flodabo bakom nya Café Weimén på Lilla Ön

LÄS MER:Släkting till slottets sista ägare framför historisk opera på Nääs

LÄS MER:Därför är utegymmet vid Nääs fabriker avstängt

ANNONS