Deras uppfinning håller föräldrarna utelåsta

Killarna gjorde alla rätt när de skapade sitt UF-företag och uppfann det kluriga låset för pojkrummen. Nu kommer framgång. Och mersmak för företagandet.

ANNONS
|

När gymnasieeleverna Noah Pettersson, Viggo Björk, Arvid Lycke, Elias Tvete Vik och Lucas Nilsson skulle hitta en företagsidé till sitt UF-företag gick de till sig själva.

– Vi satte oss ner och började spåna idéer och visste från början att vi ville göra något som löste ett problem, säger Viggo Björk.

Arvid Lycke inflikar:

– Så vi gjorde en lista med saker som vi har problem med i vår vardag.

– Och kom fram till att alla saknade lås på våra rum, säger Lucas Nilsson.

– Eller hade lås men ingen nyckel, tillägger Elias Tvete Vik.

Bättre än stör ej

De jobbade på att få fram en lösning, som inte skulle förstöra dörren. Och ville också göra så att det går att trycka upp låset om det skulle behövas, till exempel om det skulle börja brinna eller om någon blir sjuk.

ANNONS

– Vi ser lockness-låset som ett bättre alternativ till stör ej-skylten snarare än ett alternativ för att stoppa inbrottstjuvar, konstaterar Elias Tvete Vik.

Sedan började arbetet med att ta fram produkten.

– Vi jobbade med produktutveckling i 3d-drafting i cad (ett datorprogram som används för att arbeta med utformning av konstruktioner). Sedan hittade vi en producent, och det är företaget Weland, säger Lucas Nilsson.

När de skulle komma på ett namn valde de Lockness, för att det var kul, och som en nickning till Loch ness-odjuret i Skottland.

Sedan dess har det rullat på. Killarna vann första pris för Årets vara på UF-mässan i Göteborg, vilket innebär att de ska tävla på den nationella Stockholmsmässan i maj. De tog också hem tredjeplatsen i kategorin Årets marknadsföring.

– Jättekul, säger de i kör.

En nervös pitch

I marknadsföringskategorin fick de pitcha sin affärsidé inför ungefär 1400 personer.

Hur kändes det?

– Nervöst, säger Arvid Lycke.

– Jättenervöst, tillägger Viggo Björk.

– Det var extremt nervöst, benen skakade, säger Lucas Nilsson.

Men det gick alltså bra.

UF-företaget har dessutom rönt stor framgång på sociala medier.

– När vi var i Göteborg var det folk som kände igen oss från våra inlägg på tiktok, säger killarna med stora leende.

– Vi lägger ut inlägg ungefär tre till fyra gånger i veckan och har totalt haft cirka sju miljoner visningar. Sedan analyserar vi vad som går bra och vilka inlägg som resulterar i sålda lås, säger Noah Pettersson.

Sju miljoner?

– Ja, vi har lagt ut 92 videos än så länge och vår mest visade video har 5,3 miljoner visningar med andra videos som har runt 900 000 visningar var. Man kan inte se exakt hur många visningar vi har men vi räknar med ungefär 7 miljoner.

De lär under resans gång. Lucas Nilsson berättar att de till exempel ser resultat om de lägger en länk till deras företagssida, lockness.se, i bion. När de har gjort det får de mycket fler besökare till hemsidan.

De arbetade länge med produktutvecklingen och kom inte igång med försäljningen med en gång. Men deras strategier genererar även försäljning, första veckan sålde de fem lås och nu har de totalt sålt 80 lås. Killarna vill inte avslöja offentligt vad kostnaden för att tillverka ett lås är, men försäljningspriset är 199 kronor.

På frågan om de kan tänka sig att driva företag i framtiden svarar alla att det är det de drömmer om.

LÄS MER:De tar över stafettpinnen som nya ägare till Solkatten

LÄS MER:Sportbutiken Ruza öppnar i Solkatten i Lerum: ”Succé”

LÄS MER:Solkattens lektant inte rädd för att sparka in dörrar

ANNONS