Clara ger skolbarn tid för samtal på nya mottagningen

Under flera år i skolans värld såg Clara Lundberg hur den psykiska ohälsan ökade bland elever – samtidigt som tiden inte räckte till. Med sin nya mottagning i Stenkullen vill hon nu stötta just dessa barn och ungdomar genom att ge dem tid och trygghet för samtal.
– Mitt främsta knep är att visa empati och förståelse, säger Clara Lundberg.

ANNONS
|

I hela sitt yrkesliv har Gråbobon Clara Lundberg jobbat inom skolan. Först som lärare och sedan som specialpedagog med utbildning i kognitiv beteendeterapi (KBT). Genom åren har hon mött allt fler ungdomar med psykisk ohälsa. Det kan bland annat handla om oro eller ångest inför att gå till, eller att vara i, skolan.

– På senare år har jag sett att det finns ett stort behov av att få stöttning och hjälp, berättar Clara Lundberg.

Hon beslutade sig för att nyttja sin kunskap och öppna en mottagning där hon kan möta skolungdomar som känner oro, har en problematisk skolfrånvaro, sömnsvårigheter eller har svårt att möta skolans krav.

ANNONS

– Jag landade i att jag vill kunna använda mig själv som verktyg. Det är alltid lärarens, eller specialpedagogens, främsta verktyg för att få barn och ungdomar att må bättre, fortsätter Clara Lundberg.

Clara Lundberg arbetar också som specialpedagog och konsult mot förskolor och skolor. Där handleder hon pedagoger i till exempel relationskompetens.
Clara Lundberg arbetar också som specialpedagog och konsult mot förskolor och skolor. Där handleder hon pedagoger i till exempel relationskompetens. Bild: Matilda Falk

Att den psykiska ohälsan ökar bland unga är välkänt. En av faktorerna är just brister i skolan och utbredd skolstress, enligt Folkhälsomyndigheten. Något Clara håller med om:

– Det är en stor utmaning att sitta i ett rum med 30 andra ungdomar en hel skoldag samtidigt förväntas du lämna in uppgifter i tid, arbeta på olika ställen och ha med dig ditt arbetsmaterial, samt koncentrera dig i en högljudd miljö. Kraven i skolan är höga, och särskilt för de elever som har extra utmaningar.

Hon menar att skolan är en skyddsfaktor och flera studier visar att elever som får godkända betyg i skolan också mår bättre. Att främja skolnärvaro är därför viktigt. Men för de som inte klarar skolans krav, är Claras nya samtalsmottagning Snacka med Clara ett alternativ.

– Ända från förskolan är läroplan och skollag uppbyggd så att du ska fostras till en medborgare som kan delta i samhället. För dem som inte klarar av skolan är det otroligt mycket som står på spel, det blir stora konsekvenser.

Samtalsstöd för skolelever

Clara Lundberg vill också vara ett alternativ till den vanliga vården, som inte alltid har tid att följa upp eventuella utredningar eller att ta emot ungdomar inom en rimlig tid.

– Det finns en tilltro till att när våra barn mår dåligt vill vi få hjälp i vården men då kanske det handlar om en lång kö till BUP och resultatet kanske slutar i en utredning. Men vad händer efter det? frågar Clara Lundberg sig själv.

Hur hanterar du barn- och ungdomar som kommer till dig som kanske borde utredas?

– Märker jag att ett barn eller en ungdom har andra behov än bara samtal och stöd rekommenderar jag alltid vårdnadshavarna att söka sig till BUP. Jag är mer inriktad på stöd och samtal för skolelever.

Hennes erfarenhet av skolväsendet ser hon som en fördel i kontakten med ungdomarna.

– Jag har bra koll på de kraven som skolan sätter på barnen i dag, vilket gör att jag kan möta upp och ha en ganska stor förförståelse för vad det är som blir jobbigt och hur vi kan ta oss förbi det, säger Clara Lundberg.

”Här har vi alltid tid på oss”

På Claras mottagning står det läsk i kylen och under sina möten bjuder hon ofta på varm choklad. När hon märker att samtalet går trögt föreslår hon i stället att de ska göra något annat tillsammans.

– Man får vara lyhörd för när personen vill prata om vissa saker. De första tillfällena kanske vi pratar om personens intresse, vi kan kolla på TikTok på mobilen eller spela kortspel, berättar hon.

Det är också en del av Claras sätt att skapa en relation till ungdomarna och visa att det okej att hänga här, utan att behöva prestera – som i skolan.

– Jag är supernoga med att gå långsamt och försiktigt fram, här har vi alltid tid på oss, säger hon och fortsätter:

– Jag tror att skolan är så otroligt pressad. Skolan vill väl men det är inte lätt att få alla igenom samma nyckelhål under en termin.

Claras tips för en positiv relation med ditt barn

Oavsett hur mycket vi älskar varandra uppstår konflikter. Med en positiv relation mellan dig och ditt barn minskar bråk och tjafs.

Tänk 5–1 regeln.

UMGÄNGE, en positiv stund tillsammans mellan dig och ditt barn. Låt barnet eller ungdomen få välja aktivitet.

UPPMUNTRAN, snyggt, bra jobbat, härligt, schysst med mera.

UPPSKATTNING, sätt ord på hur viktigt ditt barn är för just dig.

Alltså fem stycken av ovan och en av nedan.

Krav, gränser och tjat.

Tillsammans gör vi en bra dag!

LÄS MER:Johanna och Felicia berättar om när Felicias livslust försvann – och hur det vände

LÄS MER:Många samlades på Bagges Torg för att uppmärksamma den suicidpreventiva dagen

ANNONS