Inkludera lärarna i hållbarhetsarbetet

Vi lärare har inte fått ta del av det systematiska arbetet med att implementera Agenda 2030, skriver debattörerna.

ANNONS
|

I läroplanen står det att all undervisning ska genomsyras av ett miljöperspektiv. Vidare står det att ”Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”

På Skolverkets hemsida hänvisas det till Agenda 2030 och mål 4 ”God utbildning för alla”. Elever och studerande ska ha fått värderingar, kunskaper och färdigheter som bidrar till en hållbar utveckling och en hållbar livsstil, senast 2030.

I Lerums Tidning kunde vi för några veckor sedan läsa om hur långt Lerum har kommit i implementeringen av Agenda 2030. På Aktuellt hållbarhets kommunrankning kan vi läsa hur det går för Lerum. Kommunen har till exempel svarat ja på frågan om det finns ett systematiskt arbete för de kommunanställda i hur de ska arbeta för att implementera arbetet med Agenda 2030. Vi lärare har inte fått ta del av det systematiska arbetet än. Skolinspektionen granskade i våras 30 högstadieskolor och kom fram till att 27 av skolorna höll en alltför låg kvalitet i undervisningen av hållbar utveckling. För våra elevers framtid är det otroligt viktigt att vi lärare får kompetensutveckling kring hållbar utveckling så att vi kan ge våra elever en god utbildning i linje med kommunens intentioner.

ANNONS

Lärare i Lerums kommun

LÄS MER:Lerum klättrar – topplacering i hållbarhetsrankning

LÄS MER:Bättre och bättre på hållbarhet – om rankingarna har rätt

ANNONS