Japan? Teamfabrikens eventmanager Johan Anäng kollar om han kopplat ihop ett föremål med rätt ursprungsland.
Japan? Teamfabrikens eventmanager Johan Anäng kollar om han kopplat ihop ett föremål med rätt ursprungsland. Bild: Rebecca Hådell

Teamfabriken öppnar i Tollered: ”En aktivitet där alla kan delta”

Den 1 februari slår Teamfabriken upp portarna på Nääs fabriker. I lokalerna får kollegor och kompisar lagvis ta sig an 15 olika kluriga utmaningar – alla på tid.

ANNONS
|

Elva av de 15 rummen står klara när Lerums Tidning besöker Teamfabriken, som huserar i en före detta lagerlokal. Alla rum har namn, som ”Super Mario”, ”Love in LA” och ”Pac Man”, och bakom varje dörr gömmer sig olika utmaningar. De flesta är mentala eller tekniska snarare än fysiska.

– Vi ville ha en aktivitet där alla kan delta, oavsett. På ett företag finns det ju ofta människor som är mellan 18 och 65 år, och det är viktigt att alla känner att de är med och bidrar till laget, säger Johan Anäng, sälj- och eventmanager på Teamfabriken.

Han visar några av rummen. I Super Mario släpps en boll ner i en fysisk version av dataspelet, och med hjälp av rattar ska laget förflytta bollen via olika trappsteg till rör eller boxar. Desto fler träffar, desto fler poäng.

ANNONS

I ”Trivial Pursuit” ska deltagarna först träffa en önskad färg med hjälp av en boll, och sedan svara på frågor i kategorin kopplad till färgen. I ”Bartender” gäller det istället att självscanna rätt ingredienser till utvalda drinkar. Allt går på tid.

– En del av lagbyggandet handlar om att lägga upp taktiken. Vilket rum ska vi ta, löser vi det om vi tar det en gång till, eller vill någon ta något annat? Att komma överens är också en del av övningen.

Vinner gör det lag som efter 75 minuter samlat flest poäng.

I rummet ”Stop n go” finns en av de mer fysiska utmaningarna - deltagarna får bokstavligen klättra på väggarna för att lösa den.
I rummet ”Stop n go” finns en av de mer fysiska utmaningarna - deltagarna får bokstavligen klättra på väggarna för att lösa den. Bild: Rebecca Hådell

Blir fjärde anläggningen

Utmaningarna har gänget bakom Teamfabriken själva tagit fram och byggt. Flera har de tagit med sig från en av deras två anläggningar i Malmö. Även i Göteborg har de en verksamhet, under namnet Teamtastic, men koncepten skiljer sig åt, påpekar Johan Anäng.

– I Lerum är det 15 helt olika rum jämfört med vad vi har i Göteborg. Har man varit på Teamtastic ska man kunna åka hit och få en helt ny upplevelse. Där gör man alla nio rum efter ett schema, här på Nääs är det mer ett smörgåsbord.

Satsningen i Lerum var ett förslag från Johan själv, som efter ett frukostmöte tänkte att det saknades en ”uppåtaktivitet” på Nääs fabriker. Den främsta målgruppen är hotellets konferensgäster, och företag i närområdet.

– Sedan kan man såklart komma hit med kompisar eller sin familj. Kanske fyller någon 50 eller 60 år, och då blir det ofta väldigt mycket olika åldrar och det är ju väldigt roligt om man kan köra någon gemensam aktivitet.

Funkar aktiviteterna för till exempel en tolvåring?

– Man kan absolut vara med som tolvåring, men om man vill ha ett kalas för bara tolvåringar så hade jag nog sagt att det inte är den bästa idén. Det är ganska svåra frågor.

Företagets primära målsättning är helt enkelt att få nöjda besökare, förklarar Johan Anäng.

– Vi brukar också ha som mål att komma etta på Tripadvisor, för vi vet att om vi börjar i den änden så kommer det också gå bra ekonomiskt längre fram.

ANNONS