Lerumsborna handlar lokalt – och allra helst kläder

Omsättningsökningen för handlarna i centrala Lerum var fem procent från 2021 till 2022. Och allra bäst gick försäljningen av kläder. Men det är tuffa ekonomiska tider, för både privatpersoner och handlare.

ANNONS

Fastighetsägarna och handelns utredningsinstitut har kommit med en ny rapport som redovisar hur handelns utveckling har varit i landet och Lerum.

Omsättningsökningen i Lerums centrum var fem procent från 2021 till 2022. Vilket visar att handlarna här gör ett kämparjobb nu när hushållen har det tuffare ekonomiskt.

Det är dock så att inflationen var väldigt hög redan 2022 och den är inte medräknad i siffrorna så det är långt ifrån ett toppår försäljningsmässigt. En förenklad förklaring av inflation är att den allmänna prisnivån har ökat så att färre varor och tjänster än tidigare kan köpas för samma mängd pengar.

Folk hade fester igen

Enligt undersökningen, som tittar på rätt snävt ett område runt Solkatten och Bagges Torg, syns att vissa branscher som frisörer, restauranger och inredning har fem till åtta procents ökad omsättning. Livsmedel däremot har en lägre ökning, endast två procent.

ANNONS

En bransch gjorde ett riktigt bra resultat i centrala Lerum under 2022, och det var klädbranschen. Omsättningen för klädbutikerna har ökat hela 32 procent. Och det är något som till exempel Sellmans har märkt.

– 2022 var ett jättebra försäljningsår, folk hade fester och handlade kläder igen efter uppehåll under pandemin, säger Pernilla Gustafson, som driver butiken tillsammans med maken Pierre.

Positivt för restaurang och hotell

Rapporten tittar även på ett större område, som då även innefattar bland annat Takåsen, Skohuset, Aspenäs herrgård och Ica Kvantum. Där är det minussiffror för kläder och hem och fritid. Här har livsmedelshandeln bättre siffror än i och runt Solkatten, en femprocentig ökning. I detta område har det gått allra bäst för kommersiell service som frisörer och tatuerare, de har haft en 30-procentig ökning. Och ännu bättre har det i detta område gått för hotell och restaurang, som hade en omsättningsökning på 45 procent.

När rapporten presenterades på centrumföreningens morgonmöte diskuterades bland annat vad handeln i Lerum har som är speciellt. Fysisk närhet till bland annat Säveån, idrottsarenor och Vattenpalatset lyftes.

– Just det med besökare från idrottsarenor och Vattenpalatset är något som vi märker tydligt. Folk åker förbi när de är på väg att lämna barn på någon träning eller så och ser våra skyltfönster, och när de har lämnat barnen kommer det tillbaka och in i butiken och handlar, säger Sarah Ahlsén på Inred.

”Styrka i den personliga servicen”

Detta är något som handlarna nu diskuterar att utveckla ytterligare, det är inte helt klart hur.

Nina Martis från Rallarrosen lyfter något annat som flera instämmer i.

– Vi har också en styrka i den personliga servicen, vi känner i många fall kunderna efter att de har handlat hos oss upprepade tillfällen.

– Ja, det stämmer verkligen, inflikar Marianne Sörling på Lerums centrumförening, och fortsätter med ett leende:

– Personalen i Lekia vet till exempel vad jag redan har köpt så att jag inte köper samma sak till samma barn en gång till.

Något annat som är speciellt är att Lerums handlare har frukostmöten och andra träffar som gör att det finns en sammanhållning och en strävan mot ett gemensamt mål. Det är också så att det är mycket aktiviteter på Solkatten och Bagges Torg, som ponnyridningen.

– Och det är något som jag ofta lyfter som ett gott exempel när jag är på andra orter, säger Linda Sivermo, näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna GFR.

Från rapporten

Omsättningsutvecklingen från 2021 till 2022 i Lerums centrala del.

Totalt: 5 procent

Dagligvaror: 2 procent

Beklädnad: 32 procent

Hem och fritid: 5 procent

Kommersiell service, som frisörer och tatuerare: 8 procent

Hotell och restaurang: 6 procent

Omsättningsutvecklingen från 2021 till 2022 i den större delen av Lerum, som bland annat också innefattar, Takåsen, Almekärr och Aspenäs herrgård.

Totalt: 7 procent

Dagligvaror: 5 procent

Beklädnad: - 4 procent

Hem och fritid: - 5 procent

Kommersiell service, som frisörer och tatuerare: 30 procent

Hotell och restaurang: 45 procent

Cityindex bygger på en metodik där densitet av boende och verksamheter definierar stadskärnans geografiska avgränsning, vilket ger en jämförbarhet mellan alla Sveriges stadskärnor.

LÄS MER:Stor guide: Här är årets julmarknader i Lerum

LÄS MER:Godisbutiken Sweet Spot i Lerum stänger

LÄS MER:Solkatten avslöjar: flera nya butiker på gång

ANNONS