Flera meter djupt hål i Säveån – åtgärdsarbete påverkar trafiken

Från och med den 7 augusti kommer Strömängsvägen i centrala Lerum stängas av på grund av ett arbete i Säveån. Under tiden kommer varken bilar, gångtrafikanter eller båtar kunna passera.
– Folk som paddlar i ån får låta bli det under en period, säger projektledare Nima Djafari.

ANNONS
|

Strömängsvägen är en mindre grusväg som sträcker sig från Wamme bro utmed Säveån mot Kastenhof. Vägen slutar i en vändplats där ett av kommunens kolonilottsområden tar vid och längs med vägen ligger även ett mindre antal fastigheter. Sträckan är också en populär promenadslinga och en del av Gotaledens etapp fem.

Under järnvägsbron ska nu kommunen utföra arbeten i ån. Enligt Nima Djafari, projektledare på sektor Samhällsbyggnad, ska man fylla igen en så kallad djuphåla i ån.

– Det skapas strömningar och virvlar när vattnet passerar järnvägsbron och det gör att det virvlar upp sand som sedan gräver ner sig i ån. Det syns inte på ytan men det finns en håla strax efter järnvägsbron som är 5-6 meter djup, säger Nima Djafari.

ANNONS

Om hålan inte fylls igen finns det en risk för skred.

– Det är ett förebyggande arbete för att säkra området, fortsätter Nima Djafari.

Trafiken leds om

Arbetet är förlagt under tre veckors tid mellan den 7 augusti och 1 september och under perioden kommer all trafik på vägen stoppas. Det inkluderar bil-, båt och gångtrafik. Biltrafiken för boende kommer dock ledas om.

– Jag tror att omledningen kommer att ske via gångtunneln som finns i närheten. Och då kommer vi ha flaggvakter på varje sida som släpper igenom persontrafik, säger Nima Djafari.

Skyltar kommer sättas upp och enligt kommunen kommer det vara tydligt avspärrat.

– De fastigheter som finns in på vägen påverkas av trafikomledningen. Sedan kan det vara fler som promenerar ut med sträckan som påverkas. I övrigt är det båtar och folk som paddlar i ån som får låta bli det under en period, klargör Nima Djafari.

Fyller hålan med sten

För att inte störa djur och natur kommer krossmaterialet, som ska fylla hålan, hissas ner med hjälp av en kran och släppas under vattennivån.

– Vi får lyfta varsamt och ta ganska lite åt gången, säger Nima Djafari.

Tågtrafiken kommer inte påverkas av arbetet.

– Vi kommer att ha en kontrollansvarig från Trafikverket med oss när vi gör arbetet som bevakar oss, avslutar Nima Djafari.

LÄS MER:Guiden Mikael Östbloms favoriter längs Gotaleden

LÄS MER:Trafikverket testar ny metod mot parkslide i Lerum

ANNONS