Robert Linder Blomberg, Suzanne Parenius och Per-Eric Börjesson, Centerpartiet.
Robert Linder Blomberg, Suzanne Parenius och Per-Eric Börjesson, Centerpartiet. Bild: Pressbild

Insändare: Brister i transparensen hotar skolans framtid i Lerums kommun

Att denna viktiga information inte delades till nämndens samtliga ledamöter är inget annat än ett allvarligt svek mot våra elever och deras framtid, skriver tre ledande centerpartister.

ANNONS

Det är med stor oro vi skriver denna insändare angående den uteblivna publiceringen av en konsekvensanalys som Lerums nyheter publicerade, en analys som var avsedd att presenteras för utbildningsnämnden i februari enligt oss i Centerpartiet.

Enligt den rapport som aldrig såg dagens ljus, står det tydligt att "En minskad lärartäthet kan leda till försämrad måluppfyllelse hos eleverna, med stor risk och allvarlig konsekvens." Att denna viktiga information inte delades till nämndens samtliga ledamöter är inget annat än ett allvarligt svek mot våra elever och deras framtid.

För att ge en tidslinje på det hela, den 29 Februari 2024, så presenteras en handlingsplan för utbildningsnämnden för att få en budget i balans, men ingen konsekvensanalys presenterades i detta ärende. Eftersom ingen konsekvensanalys existerade, så la Centerpartiet ned sina röster i ärendet. Den 15 Maj begärde Centerpartiet att vi skulle få en detaljerad lista på hur många lärare som kommer försvinna på respektive skola och respektive ämne samt skillnaden i elevantal 2023 mot 2024 som ska rättfärdiga organisationsförändringarna. Den 20 Juni 2024 Vid detta möte ges en muntlig redovisning “på de 82 tjänster som tas bort” under punkten sektorchef informerar. så kommer Centerpartiets initiativärende upp, men anses vara besvarat, och vi får inte våra frågor besvarade. Vid detta möte ges en muntlig redovisning att 82 tjänster tas bort under punkten sektorchef informerar. Den 16 Juli 2024 publicerar Lerums Nyheter en risk och konsekvensanalys, som var daterad den 29 Januari 2024 från Lerums kommuns förvaltning.

ANNONS

Först och främst måste vi betona vikten av att ha alla papper på bordet inom utbildningssektorn. Beslut som påverkar våra barns utbildning och framtid måste baseras på noggrann analys och fakta.

Först och främst måste vi betona vikten av att ha alla papper på bordet inom utbildningssektorn. Beslut som påverkar våra barns utbildning och framtid måste baseras på noggrann analys och fakta. När en sådan analys visar på stora risker och allvarliga konsekvenser, är det av yttersta vikt att dessa uppgifter delges till alla berörda parter, föräldrar, lärare och politiska partier. Att konsekvensanalysen inte presenterades för utbildningsnämnden i februari innebär att ledamöterna har tvingats fatta beslut utan att ha tillgång till all relevant information, vilket är oacceptabelt.

Den uteblivna publiceringen av analysen har flera allvarliga följder. För det första undermineras förtroendet för de beslutsfattande organen. Om vi inte kan lita på att viktiga dokument och analyser presenteras i tid och på ett ärligt sätt, hur kan vi då lita på att besluten som fattas är de bästa för våra elever? Bristen på transparens skapar misstro och en känsla av att något medvetet undanhålls, vilket inte bara påverkar utbildningsnämnden utan även föräldrar, lärare och elever.

Vidare är innehållet i den uteblivna analysen mycket oroväckande. Att minskad lärartäthet kan leda till försämrad måluppfyllelse är ett känt faktum, men när detta bekräftas av en officiell konsekvensanalys blir det ännu mer alarmerande. En minskad lärartäthet innebär att lärare får mindre tid att ägna åt varje elev, vilket i sin tur leder till att elever inte får det stöd de behöver för att nå sina mål. Detta riskerar att skapa en ond cirkel där bristande måluppfyllelse leder till ökade skillnader i samhället, både socialt och ekonomiskt.

Sammanfattningsvis är den uteblivna publiceringen av konsekvensanalysen ett allvarligt exempel på bristande transparens som hotar kvaliteten på vår utbildning. Vi måste kräva öppenhet och ansvar från våra beslutsfattare för att kunna säkra en bättre framtid för våra barn och vårt samhälle. Endast genom att lyfta fram och åtgärda dessa problem kan vi säkerställa att våra elever får den utbildning de förtjänar.

Slutligen, nästa steg från oss i Centerpartiet, är att kräva att samtliga dokument om skolans utveckling presenteras i utbildningsnämnden, så vi vet vad som händer i sektor utbildning. Vi hoppas att majoriteten, bestående av moderater och socialdemokrater ser samma demokratiska problem som oss och delger oss information. Får vi inte den, så förstår vi att media är det enda sättet att kommunicera via.

Suzanne Parenius (C), ledamot i kommunstyrelsen

Robert Linder Blomberg (C), ordförande Centerpartiet, Lerums kommun

Per-Eric Börjesson (C), ledamot i Utbildningsnämnden

LÄS MER:Löftet efter LT:s artiklar: Nya former för insyn ska tas fram

LÄS MER:Insändare: Barnen och skolan – en lönsam investering!

LÄS MER:Insändare: Transparens i skolan – en demokratisk rättighet

ANNONS