Replik: Skolbarn är inte en produkt att förädla

Skolbarn är INTE en produkt att förädla. Det är människor vi talar om. Uttrycket känns härstamma från en tid då människor sågs som handelsvaror, skriver Mikael Solkulle (MP).

ANNONS
|

Svar till ”Kuzmanovic vill begränsa elevers valfrihet”.

Aaron Israelson är avlönad att framföra fördelarna med marknadsskola.

Jag är glad över att Israelson anser Katarinas insändare vara ideologisk då mycket av politiska värderingar handlar om just det. Ideologi. Jag tycker det är för LITE ideologi i dagens politik.

Jag vill ifrågasätta några av Israelsons påståenden. Israelson skriver ”Ändå håller friskolor generellt högre kvalitet. Till exempel har IES, som Kuzmanovic, ondgör sig över, högre förädlingsvärde än genomsnittet. Det innebär att skolornas bidrag till elevernas kunskapsutveckling är större än kommunala skolors.” Låt mig stanna vid ordet ”förädlingsvärde” som i mitt tycke känns för sammanhanget helt absurt. Skolbarn är INTE en produkt att förädla. Det är människor vi talar om. Uttrycket känns härstamma från en tid då människor sågs som handelsvaror. Och jag fortsätter med påståendet att IES är bättre än genomsnittet, jag behöver inte gå längre än till Borås kommun där citeras en rektor i Aftonbladet den 12/11:

ANNONS

”Ett exempel är teknikprogrammet. Där kommer eleverna in med högst snittbetyg från Internationella engelska skolan, men dubbelt så många elever därifrån misslyckas med att klara programmet jämfört med kommunala skolor”. Det berättar Anders Nilsson, rektor på Sven Eriksonsgymnasiet.

Det syns även i statistiken. Det genomsnittliga meritvärdet från nian är klart högre från Internationella engelska skolan jämfört med den kommunala grundskolan. Däremot är det fler som tar examen på gymnasiet som gått i en kommunal grundskola.

Också regeringen identifierar de problem som Israelson tycks helt förbise i sitt ideologiska försvar av marknadsskolan. I Dagens Industri den 3/11 säger utbildningsministern: ”Regeringen ser också en annan skevhet i dagens system, vilket leder till att skolkostnaderna i en kommun riskerar att dra iväg. För om kommunen tappar elever, på grund av att eleverna byter till friskola, ökar kommunens kostnad per elev – och då måste kommunen också höja bidragen till friskolorna. Skolväsendet i en kommun blir därmed dyrare, trots oförändrat antal elever.”

”Det leder till en kostnadsexplosion i många kommuner, utan att det på något sätt gynnar eleverna”, säger Edholm.

Aaron Israelson, jag tycker det är allvarligt när en företrädare för en organisation kritiserar den demokratiska rätten att ha en ideologisk mening. Och jag vänder frågan till dig, av vilka anledningar annat än ideologiska försvarar du IES och marknadsskolan?

När det tydligt och klart finns stora frågetecken hela vägen upp till regeringsnivå kring både marknadsskolan som system och på IES som leverantör av ”förädlade människor”. Eller är det kanske så att du egentligen försvarar förädlingen av aktieportföljen? Det är ju också en typ av ideologi, så börja med att sopa din egen ideologiska trappa.

Mikael Solkulle (MP)

LÄS MER:Insändare: Stoppa etablering av privat skola i Stenkullen

LÄS MER:Replik: Kuzmanovic vill begränsa elevers valfrihet

ANNONS